Het Spel

KURKENTM hét actieve rekenspel

Het spel KURKEN™ ondersteunt het rekenonderwijs op de basisschool en in het voortgezet onderwijs. Het basisspel richt zich op het flexibel toepassen van de 4 hoofdbewerkingen; optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. De grove opzet van het basisspel, is dat een leerling een getal noemt, dobbelt en dat elke speler de hoofdbewerkingen gebruikt om tot een berekening te komen met het vooraf genoemde getal als antwoord. KURKEN™ is een interactief spel, waarbij alle spelers continu actief meespelen. Door elkaar op een actieve manier uit te dagen, wordt het werkgeheugen van elke speler geactiveerd. Hierdoor zal de speler makkelijker sommen kunnen maken, patronen herkennen en tussenberekeningen onthouden.

Ter voorbereiding op het basisspel, zijn vele variaties met eenzelfde spelverloop geschreven. Doordat het spelverloop gelijk blijft en alleen de onderwijskundige inhoud verandert, kunnen leerlingen al snel, actief aan de slag. Het basisspel is nu al te koop!

Wat krijg je met het basisspel?

Kurken1975 geheugentrainer overzicht spelinhoud

Kurken1975 geheugentrainer spelinformatie pictogrammen

Op dit moment zijn we volop in ontwikkeling met onderstaande projecten:

Een algemene handleiding

In de algemene handleiding zijn het basisspel en de Kurken-variaties uitgewerkt. Daarnaast staan er extra tips voor de differentiatie én voor de begaafde/ excellente rekenaars. Samen met Piet Bandstra van Bareka is gekeken naar een koppeling met de rekenmuur van Bareka. Na overleg zijn de variaties uitgewerkt aan de hand van de drempels uit deze rekenmuur. Het is al mogelijk om vanaf ‘getalbegrip tot 10’, te werken met Kurken.

De algemene handleiding komt naar verwachting uit in augustus 2021.

Een overzicht van de rekendrempels met verschillende Kurken-variaties.
Als leuk extraatje zijn er ook activiteiten beschikbaar in de handleiding gericht op het positieschema, het kolomsgewijs of cijferend rekenen en op de rijgstrategie.

Kurken-kaartjes

Bij het basisspel Kurken kan het zijn dat er geen berekening mogelijk is. Dit is bijvoorbeeld voor de leerlingen die moeite hebben met rekenen of een bepaalde mate van rekenangst hebben, niet altijd wenselijk. Daarom komt Cardano Games met de uitbreiding van Kurken-kaartjes. Het spelverloop is gelijk aan het basisspel, maar met deze kaartjes zijn er altijd berekeningen mogelijk.
Is het niet altijd wenselijk om het geluid van dobbelstenen te horen in de klas? Ook dan zijn de Kurken-kaartjes de ideale oplossing!

De Kurken-kaartjes komen naar verwachting uit in augustus 2021. Bij de eerste set hebben de leerlingen alle 4 de hoofdbewerkingen nodig om tot een antwoord te komen. Later zullen er ook sets ontwikkeld worden voor bijvoorbeeld alleen optellen en aftrekken.

De Paardensprong

Cardano Games komt tegelijkertijd met de algemene handleiding, ook direct met een extra uitbreiding voor de rekensterke leerlingen en voor de creatieve rekenaar. Bij de Paardensprong moet je denken schaken. De stappen die het paard mag zetten, zijn verwerkt op speciale Paardensprong-kaartjes. De leerlingen zetten de juiste stappen, ontdekken welke dobbelstenen ze krijgen en gaan hiermee rekenen. Ook gaan ze puzzelen welke Paardensprongen correct zijn en kunnen ze zelf aan de slag gaan met het ontwerpen van Paardensprong-kaartjes.

Ook de Paardensprong is naar verwachting beschikbaar vanaf augustus 2021!